Summa versnelt de toekomst met eerste autonome transportwagen



2023 is voor Summa niet zomaar een jubileumjaar. Terwijl deze vooruitstrevende Belgische fabrikant haar vijftigste verjaardag viert, rolt er ook een technologisch paradepaardje van de band: de allereerste AGV, een volautomatische transportwagen, die het logistieke proces binnen het bedrijf grondig transformeert.


“De goederenstroom tussen onze productie en verzending is voortaan volledig geautomatiseerd. Dat scheelt ons enorm veel handwerk en verhoogt de veiligheid op de werkvloer,” vertelt Rik Muylle, COO van Summa.


Summa staat internationaal bekend om zijn hoogwaardige vinyl- en contourcutters, flatbed finishingmachines en lasersnijders, met klanten in sectoren zoals drukkerij, signalisatie, textiel en verpakking. Vanuit het hoofdkantoor in Gistel stuurt het bedrijf operaties aan in meer dan zeventig landen, met satellietvestigingen in Boston en Nottingham.


“Onze site bestaat uit twee belangrijke gebouwen: in het eerste worden alle onderdelen opgeslagen, gemonteerd en verpakt, in het tweede gebeurt de uiteindelijke verzending. Dat betekent dat onze producten dagelijks een afstand van zo’n honderd meter moeten afleggen,” legt Muylle uit. “Tot voor kort gebeurde dat met een chauffeur die met trekker en trailers bijna drie uur per dag heen en weer reed. Dankzij de AGV van Movanis beschikken we nu over een betrouwbare, efficiënte en veilige oplossing die dat proces volledig overneemt.”


Overtuigd door een blik achter de schermen


Een referentiebezoek bij een andere klant van Movanis, een internationale textielfabrikant, maakte de knoop doorhakken eenvoudig. “We toonden er live hoe onze AGV-technologie in de praktijk werkt en welke voordelen ze biedt. Die demonstratie was doorslaggevend,” zegt projectmanager Rob Dekkers van Movanis.


“Movanis’ ervaring met Still heftrucks, hun razendsnelle service en de gunstige return on investment maakten dat we volledig vertrouwen hebben in deze technologie,” vult Muylle aan. “Elke nacht sluit de AGV zichzelf automatisch aan op het laadstation, zodat hij ‘s ochtends altijd met een volle batterij start.”


Robuust en flexibel: Sigma Outdoor


Na een grondige analyse koos Summa voor de Sigma Outdoor, een trekker-AGV die trailers tot vijf ton kan vervoeren, binnen én buiten. “Het systeem past perfect bij het bestaande trailersysteem van Summa, wat een soepele integratie garandeert,” legt Dekkers uit.


De route werd zorgvuldig uitgestippeld. “Bij twee punten koppelt een medewerker de trailers aan, bij twee andere punten worden ze losgekoppeld. De transporten zelf verlopen volledig automatisch, inclusief het terugrijden van lege trailers. Zelfs de poorten openen en sluiten automatisch dankzij de AGV,” vult hij aan.

Veiligheid staat voorop


Een AGV laten rijden in een gemengde omgeving was een grote uitdaging. “Ons buitenterrein wordt niet alleen door de AGV gebruikt, ook personeel, heftrucks en leveringswagens passeren er. Gelukkig waren grote aanpassingen niet nodig: met verkeerslichten en duidelijke markeringen creëren we een veilige werkruimte,” aldus Muylle.


Summa koos bewust voor de EasyTrailer veiligheidsoptie van Movanis, die onder meer zonder extra sensoren werkt maar toch een nauwkeurige obstakeldetectie en veilige draaicirkels garandeert. “De AGV controleert ook of trailers correct zijn aangekoppeld. Een niet goed bevestigde veiligheidspen leidt tot een alarm, en de AGV parkeert alleen als de trailer los is gekoppeld,” legt Dekkers uit.


Een blik vooruit


“De investering heeft zich ruimschoots terugbetaald,” besluit Muylle. “De samenwerking met Movanis verliep vlot en professioneel. We denken al aan een vervolgproject, waarbij inkomende goederen via een nieuw WMS automatisch worden opgeslagen in het magazijn, idealiter met behulp van AGV’s die zelfs ‘s nachts werken. We zien de toekomst met vertrouwen tegemoet.”


Interesse om ook uw logistiek te automatiseren en veiliger te maken? Bij Movanis luisteren we graag naar uw verhaal en zoeken we samen naar maatwerkoplossingen. Vraag vandaag nog een vrijblijvende consultatie aan!

Geïnspireerd door deze use case? Zet de volgende stap!

Privacy beleid

OK